onsdag 18 mars 2015

Det snurrar i min skalle!

Kommer till lite HETT den 16 juni 10.30-12.00, aulan, Norra station

Sara Bruun - Det snurrar i min skalle! 

"Funderar du på att börja använda digitala verktyg i ditt klassrum eller har du precis börjat? Känner du att det är så många program, appar och tips som sköljer över dig i alla möjliga olika forum att du bara trampar runt i cirklar?" 

Sara Bruun kommer på ett lättsamt sätt försöka få dig att gå rakt fram med den ena foten framför den andra mot ett strukturerat användande av digitala verktyg. Du kommer att få konkreta exempel på hur du kan arbeta med det flippade klassrummet och digitala verktyg utan att varje elev har tillgång till en egen dator eller surfplatta. Du kommer även få ta del av hur du som lärare kan underlätta ditt arbete med hjälp av olika digitala hjälpmedel.

Föreläsningen är allmän och riktar sig till pedagoger i både grund och gymnasieskolan. 

lördag 7 mars 2015

Pulsmätare på idrottslektionen

På idrottslektionerna har vi den senaste veckan arbetat med puls och vad som sker i kroppen vid fysisk ansträngning. Till hjälp har vi haft pulsmätare som några av eleverna har fått bära under lektionerna. 

Vi har pratat om vad puls är för något och hur man kan mäta sin puls i slag per minut. Eleverna har fått gissa hur hög puls de kommer upp i under olika aktiviteter. Dessutom har vi jämfört elevernas puls mot deras egen upplevelse av aktiviteten. Detta har vi gjort genom att använda oss av ”Borgskalan” där eleverna får svara på frågan hur fysiskt ansträngande de upplevde aktiviteten utifrån en skala.



Pulsmätare med resårband som eleverna fäster under bröstkorgen.



Pulsmätarna kopplas via bluetooth till en ipad eller mobiltelefon via appen "Polar Beat". När lektionen sedan inleds så börjar vi mäta elevernas hjärtslag.
Jag har påbörjat mätningen innan lektionens inledande samling och fortsatt över hela lektionen för att få tydliga kurvor för eleverna att titta på i efterhand.


Såhär såg en av elevernas graf ut efter konditionsträning i intervallform på en hinderbana. Man kan tydligt se när eleven springer på banan och när han vilar.




De får också titta på elevens maxpuls, genomsnittspuls och hur många minuter de har arbetat på de olika nivåerna. Dessa nivåer går sedan att koppla direkt till Borgskalan.


Tid eleven arbetat i olika pulsnivåer under aktiviteten.
Här kan man se elevens högst uppmätta puls under aktiviteten.



Vi kommer fortsätta att ha pulsmätare även på andra lektioner framöver och jag tycker man kan se flera fördelar med detta.

- Eleverna visar en stor nyfikenhet och vill gärna följa sin puls under lektionen och gärna analysera med sina klasskompisar efteråt.
- Motivationen hos eleverna höjs när de får använda pulsmätare under lektionen.
- Det förenklar och tydliggör elevernas egna samtal om upplevelsen av fysisk aktivitet.
- I samtalen får eleven använda ord och begrepp om fysisk aktivitet som annars kan kännas främmande.

// Thomas

Engelska kortfilmer av åk 6

Under vecka 10 har eleverna i åk 6 arbetat med att göra dialoger i ämnet engelska.

Eleverna har arbetat två och två med att skriva egna dialoger på engelska. Därefter har de tränat in dialogerna för att slutligen spela in dem med hjälp av apparna BuddyPoke eller Toontastic på iPads. Det är väldigt positivt att alla elever har tillgång till en iPad, både för att spela in filmen men också för att söka upp ord man är osäker på när dialogen skrivs. Mindre bra är ju att vi har ont om utrymmen på skolan där det går att stänga in sig vid inspelning. Därför kan det på finnas prat och ljud i bakgrunden på någon av filmerna. 

Som lärare är jag väldigt nöjd med elevernas arbete och flera elever har uttryck att de gärna vill arbeta med detta igen. Jag tänker mig att vi ska utveckla detta på något sätt längre fram under vårterminen. Här under finns några av filmerna./Helen

fredag 13 februari 2015

Skapande och dokumentation i bild- och teknikundervisningen

I halvklass har åk 6 under ett par veckor arbetat med en uppgift i ämnena bild 
och teknik. Eleverna fick en instruktion på hur de skulle skapa en 3D-figur i
aluminiumfolie. Under arbetet skulle de även dokumentera det de gjorde. Om 
eleverna kände att de på något vis inte kunde följa instruktionen gick det bra 
att göra på annat sätt om de bara kunde tala om varför i sin dokumentation.

Dokumentationen i text och bild sattes samman i appen BookCreator och 
skickades därefter till mig genom Showbie, där jag kunde titta på alla elevers
arbeten.  Resultatet blev fantastiskt fina och fantasifulla 3D-figurer och många
bra och detaljerade dokumentationer.




Här ser ni resultatet av den praktiska uppgiften: många fantasifulla 3D-figurer!




 Och här är det teoretiska resultatet. Tyvärr kan jag inte lägga in de 
digitala böcker från BookCreator här men visar kopior av dem istället.





fredag 6 februari 2015

Experiment om hjärnan och nervsystemet



I veckan som gått har eleverna i klass 6c gjort experiment i ämnet biologi om hjärnan och nervsystemet. Eleverna fick experimenten som QR-koder. Dessa skannade de av och följde sedan instruktionerna. Varje experiment skulle genomföras i grupp och därefter diskuterades resultaten i grupp. Arbetet dokumenterades genom att filmas.


 Ett av experimenten gick ut på att jämföra människans hjärna med ett ägg. Ett ägg lades i en burk med vatten och ett annat ägg i en tom glasburk som sedan fylldes med vatten. Båda burkarna skakades sedan. Vad hände då?

Ett annat experiment gick ut på att sätta samman händerna handflata mot handflata och böja händerna mot kroppen för att sedan be en kamrat peka på ett finger. Går det att lyfta bara det fingret?

Det tredje experimentet handlade om reflexer. Slå ett trubbigt föremål strax under knäskålen och se vad som händer.















När experimenten var genomförda samlades klassen i klassrummet och eleverna loggade in på Showbie. I Showbie redogjorde de enskilt för genomförande, resultat och slutsatser. De svarade också på ett fåtal frågor om hjärnan och nervsystemet.


torsdag 5 februari 2015

Kan boksamtal utveckla elevernas läsförståelse?

En problemställning var "Kan boksamtal utveckla elevernas läsförståelse?" I klass fem har de arbetat med en bok som heter "Sorgfjäril" av Ingelin Angerborn. För att kunna arbeta på ett inkluderande sätt med hjälp av tekniken använde några elever sig av appen Legimus, där man kan läsa boken med både text och ljud. Alla elever arbetade i mindre läsgrupper, efter en lässtund fick eleverna bearbeta texten på olika vis genom bild, text och samtal. Frågorna handlade både om information som gick att hitta direkt i texten och sådant man fick veta genom att läsa mellan raderna. För att hjälpa barnen visualisera letade Eva även fram revisita. Här har hon plockat fram den vackra bibeln där det gamla fotot låg gömt:
Som avslutning fick eleverna fylla i en självskattningsenkät. Den visade att både arbetet med gruppläsning och bearbetningen av texterna upplevdes som bra sätt att öka både läslusten och läsförståelsen. 

onsdag 4 februari 2015

Cirklarna är slutna

Våra forskningscirklar har arbetat rätt så isolerat från varandra under ett års tid, vi har bara vid ett tillfälle tidigare låtit grupperna delge varandra sina arbeten och tankegångar och det var i juni 2014. Idag var det dags för cirklarnas slutredovisning. Det var mycket intressant att få följa de olika gruppernas arbete från problemformulering fram till dagsläget. Det har funnits flera olika problemställningar i cirklarna, men fokus har legat på trygghet och läsförståelse.