fredag 23 januari 2015

BETT i London, Dag 2 - 22 januari 2015

Idag var det dags för skolbesök i och strax utanför London. Solen sken och Sofia blev sjukt åksjuk i bussen men dagen blev mycket lyckad. Båda skolorna hade gjort upp trevliga program med information kring skolorna och rundvandring. Det var mycket intressant att se skolmiljön, elevaktiviteten och höra åsikter från elever och pedagoger. 

Jag sammanfattar dagen med 4 ord. Motivation, elevansvar, höga förväntningar och glädje.
Förhoppningsvis hinner jag berätta mer för er framöver men jag bör med mig den oerhörda glädjen över att lyckas, att ta ansvar för sitt läraren och att som lärare inspirera och driva elevens lärande framåt utifrån individuella förutsättningar. Ipad var ett naturligt verktyg på båda skolorna och det var lika naturligt att använda den som att ta en penna eller en bok. På båda skolorna har man satsat stort de senaste 3-5 åren på utbildning för pedagoger och tekniska lösningar. Resultaten är häpnadsväckande och båda skolorna har höjt sina "scores" på tester samt fått ett helt annat arbetsklimat på köpet.

Här kommer lite bilder från dagen: 

Skola 1, Shacklewell school i Hackney är en Primary School (4-10 år) i ett multikulturellt område med stor andel del socialbidragstagare. Klasserna är på 30 elever med en pedagog och ibland är någon assistent eller lärarstuderande med i klassen. Varje klass har projektor kopplad till en Mac och man har ca 6 iPads/klass. Skolan har förändrat hela sin tankesätt och fokuserar på samarbete, delaktighet och inkludering. Rent spontant påminner det mycket om vårt projekt men de har kommit lite längre. Känns härligt att de ser så goda resultat och det bådar gott inför framtiden på Furutorp!

Skolan använder i stort sett inga läroböcker utan de har några skrivböcker där saker skrivs, klistras in och utvärderas. Alla arbeten publiceras/visas på olika sätt. Hela skolan är tapetserad med fantastiska arbeten som görs tillsammans med andra. Det estetiska arbetet är viktigt och tekniker lärs ut och diskuteras kontinuerligt. 

Nästa steg i skolans satsning är att optimera lokalerna och hitta strukturer för att utnyttja miljön på bästa sätt. Skolan var mycket trångbodd med ca 420 elever. Här kommer några bilder på de nya miljöerna man sammanställt för "förskoleklassen". Tänk vad härligt att ha ett sådant "uterum"! Denna användes året runt och var mycket uppskattad av samtliga.

Så inspirerande!! Här tänker jag att vi har stora möjligheter hos oss också...

Skola 2, Honywood Community Science School 10 mil norr om London är en Secondary School (11-16år). Här går man och avslutar med att ta sin examen (GCSE). Därefter går man vidare och ta A-levels i de ämne man behöver för att gå vidare till universitetet.

Här fick vi gå runt i smågrupper tillsammans med två "förstaårselever". Stackarna fick ta emot 1000 frågor men klarade av det med bravur. Trevliga, positiva, artiga och ärliga. Fantastiskt! 

På skolan var arbetssättet strukturerat via plattform på hemsidan men i strukturen fanns mycket flexibilitet och utrymme för eget ansvar och egna idéer. Motivation och arbetsglädje genomsyrade arbetet. Klasserna var runt 30 elever sommar det vanliga i England. Elever med särskilda behov finns med i klasserna och har samma uppgifter men läraren stöttar extra i såväl planering som genom arbetet och det funkar bra eftersom övriga elever är så självgående. Mycket av respons och feedback sker skriftligt till exempel via Showbie istället för under lektionen. Samtliga elever hade en iPad och på så sätt kunde de kolla upp allt själva närsomhelst. Arbetet i olika ämnen var uppbyggda i form av "tasks" som hade en tidsgräns. Vissa delar "visade" läraren och undervisade om det eleverna behövde för att klara uppgiften och andra delar arbetade eleven helt fritt. Men dagen grejorna ska in så ska de verkligen in! Personligt ansvar som betonades av både elever och pedagoger. I varje task ingick även en "show" där man praktiskt tillverkade något kopplat till ämnet. Detta var ofta modeller eller tavlor men också filmer och annat kul via iPad. Reflektioner gjordes efter varje arbetspass och även kopplingar till de mål som satts upp i början av arbetsområdet. Aktiviteten på skolan var enorm och intrycket i många klassrum var "organiserat kaos". Ljudnivån är högre än vi är vana vid kan jag konstatera men arbetsglädjen och engagemanget går inte att ta miste på! Inspirerande...

En fantastisk dag trots illamåendet. Ikväll ska jag ut och äta indiskt med en gammal kompis som håller på Tottenham. Vi får väl se om vi kan kan hålla sams. Brukar bli hetsiga diskussioner;-). Imorgon väntar föreläsningar och första besöket på BETT. Vi ses! Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar