torsdag 29 januari 2015

BETT i London, Dag 3 - 23 januari 2015

Idag var det sovmorgon och jag hann en promenad innan frukosten kl 8. Så underbart att strosa runt i Hyde Park. En lugn oas mitt i stan. Sedan älskar jag ju stadens vimmel med allt folk också så kombinationen som finns i London är ju svårslagen. Försöker också fortfarande få till en fotbollsmatch nu när jag är på plats men schemat är tight och Arsenal spelar inte förrän på söndag. Chelsea lär ju inte ha en chans så jag kanske hellre ska spara mina slantar eller vad tycker du Thomas;-).


Klockan 9.00 började dagens program och vi samlades i en trivsam konferenslokal på hotellet. Gästföreläsare från Sverige var Joachim Thornström och Frida Gustafsson Wennö, båda från TÄNK OM. Joachim har jag sett och hört en hel del genom åren men lyssnar gärna mer på denna skåning som ständigt roar och förnyar. Dagens tema var "Formativ bedömning och digitala verktyg" och det kändes som ett mycket passande sådant. Joachim och Frida använde sig av en mycket aktiv föreläsningsstil där vi ständigt blev engagerade i olika typer av diskussioner och digitala påhitt. Joachim refererade till forskning och litteratur på ett inspirerande sätt och visade filmsnuttar och citat för att väcka intresse och motivera. Vi diskuterade vikten av att skapa goda relationer, vikten av att ha höga förväntningar och vikten av att ha kontinuerliga återkopplingar. Har ni lust att läsa eller titta på klipp så tipsar jag om Dylan Wiliam, Benjamin Zander och Helena Wallberg. 



Här kommer också en lista med lite av de tips vi fick gällande digitala verktyg på internet eller appar. Jag hinner inte förklara dem alla utan bara rabblar upp dem så kan ni själva kolla lite vidare. Där är flera av dem som vi på Furutorp redan testat men också några nya. Jag fastnade lite extra för blendspace och snapguide men som sagt det är bara att forska vidare...
Videoscribe
Answergarden
Snapguide
Todaysmeet
Padlet
Blendspace
No hands up
Traffic light feedback
Teachers puck
Socrative
mentimeter
Voto
Kahoot
Movenote
Quick Timeplayer
Screencastomatic
Explain Everything
Educreations

Vi tackade TÄNK OM för en mycket givande förmiddag och gav oss ut i tunnelbanetrafiken för att ta oss från väst till öst. Målet var så den stora BETT-mässan i Docklands, närmare bestämt ExCeL arena. Ibland är jag glad att jag är stresstålig och dessutom har bott i London i 3 år för att hitta bästa och snabbaste vägen är en riktigt trevlig utmaning. Att sedan få med sig ett gäng skåningar som är hungriga är ju en helt annan historia. Väl på plats bestämde vi oss för att dela upp oss i mindre grupper och vi tog oss an den enorma mässan på lite olika sätt. Jag och Eva från AV-media Skåne började i vänstra nedre hörnet och betade av rad efter rad. Andra valde att leta efter specifika montrar direkt. 

Mässan var enorm. SETT kändes som en bråkdel men ändå kändes miljön både lugnare och trevligare här. Ljudet var inte lika påfrestande och det underlättar att alla människor är så glada, artiga och vad ska jag säga...engelska. Så många please, sorry och excuse me som man hör här på en timme hör man inte under en livstid hemma i Sverige. Vi tog oss fram och hittade massa intressant på vägen. I Storbritannien börjar man tidigt med programmering i skolan och även e-safety är en naturlig och viktig del i undervisningen. Här känner jag att vi har en hel del att lära. Nyligen fick man dessutom en ny läroplan/kursplan där Computer skills är ett eget ämne med egna mål och krav. Känns helt rätt i tiden tycker jag. Visst finns det med i våra kursplaner också men där är det inte lika klart vad som ska läras ut. Att digitala verktyg ska användas kan tolkas på hur många olika sätt som helst beroende på skolans kunskaper och erfarenheter. Ger detta en likvärdig utbildning? Kan ifrågasättas tycker jag. 

Under denna eftermiddag lyssnade vi också på ett antal seminarier som jag tappert försökt pricka in på BETT-appen. Många av seminarierna filmades och är ni intresserade kan ni gå in på BETTs hemsida och titta där. Vi lyssnade på en finsk föreläsare som berättade om Teaching without Books, några som berättade om kreativa lärmiljöer men dagens höjdpunkt var Sir Ken Robinson med sin "learning to be creative". Han är ju ett superproffs ut i fingerspetsarna som kan sin sak men samtidigt vågar att ifrågasätta och utmana. Är det så att vi i skolan dödar kreativiteten? Att vi mister fler än vi räddar? Har ni inte läst hans bok med samma namn eller har möjlighet att se en föreläsning med honom, live eller på nätet, så tycker jag absolut ni ska göra det. Ibland behöver vi stanna upp och reflektera. Så är det! Här kommer lite bilder från denna intensiva dag som avslutades tillsammans med "Creaza-Josef" och de skåningar som är med i det samarbetet via AV-Media. Det blev många intressanta diskussioner och många skratt med detta glada gäng. Klockan blev närmare midnatt innan vi åter var på hotellet. Jag tycker absolut att vi ska ta tillvara på den fina tjänsten som Creaza innebär för oss i Hässleholms Kommun. Gå gärna in på avmediaskane.se och läs mer! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar