torsdag 29 januari 2015

BETT i London, dag 4 - 27 januari 2015

Lördag, strålande sol och vårkänsla. Då åker vi tillbaka till BETT-mässan för att krama ut det sista. Denna gång tog vi och började i motsatt hörna och arbetade oss in mot mitten. Vi fastnade länge hos några trevliga damer med fantastiska barn och ungdomsböcker på "enkel" engelska. Riktiga böcker då alltså! Böckerna var skrivna för engelska dyslektiker och gick sakta fram med tydlig struktur, grammatik- och stavningsträning. Superfina bilder och teman som inte kändes barnsliga utan spännande och intressanta. Jag fick några böcker och hoppas att AV-Media köper in några uppsättningar som skolorna kan låna. Det känns oerhört viktigt att satsa på engelska språket nu i teknikens och internationaliseringens tid. Jag kan konstatera att det här på mässan finns så mycket som skulle vara suveränt att arbeta med om våra elever var lite bättre på engelska och jag hoppas att Sverige kommer att satsa på detta framöver. Några av mina vänner här har både två och tre språk i skolan sedan 5-års ålder och de är flerspråkiga innan de fyller 12. Tål att tänka på när man vet att yngre barn har mycket lättare att lära sig språk än äldre.

Vidare studerade vi mycket 3D-lösningar både skrivare och program på dator/iPad. Virtuella laborationer och möjlighet att dyka in i kroppen, i jorden eller i bikupa är ju bara så häftigt! Något annat jag fastnade för var en kanadensisk hemsida där man lär sig programmering och själv kan bygga en helt fungerande app. Så häftigt och dessutom gratis! Det är något jag absolut ska testa när jag kommer hem. Tänk att kunna göra en app som avslutning på ett ämnesområde istället för ett prov...
Idag såg jag till att inte tacka nej till någon fika eller godis längs vägen och jag kan säga att det inte blev lite av det. Ett gäng pennor, ficklampa, mugg och nyckelband blev det också tillsammans med massa lappar och kataloger. Får se hur många som får plats i min lilla resväska. Här kommer några mer bilder ifrån BETT2015:



Eftermiddagen spenderades sedan i Stratford vid Olympic Park. Detta området rustades upp inför OS i London och nu är parken öppen medan stadion byggs om för att husera West Ham United ifrån säsongen 16/17. En runda i några affärer och sedan ytterligare en god indisk måltid. På. Äg in mot stan passade vi på att åka med linbanan (Emirates Airline) från Royal Docks till Greenwich. Har ni ett Oystercard (typ JoJo) så kostar det drygt 3 pund och är väl värt sina pengar. Härligt väder och fina vyer. En stor Elvisutställning var på besök i O2-arenan och där fanns också en trevlig pizzeria som besöktes tillsammans med Eva och Mikael från AV-Media Skåne. Sedan bar det av in mot staden för en sista kväll med gänget...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar