onsdag 24 september 2014

Läsfixarna håller till på Furutorp F-6

F-3:s forskningscirkel har formulerat sin problemformulering så här:


Vi vill utveckla vår förmåga att hitta inkluderande arbetssätt och ta reda på om vi kan arbeta utifrån varje elevs förutsättningar så att läsningen utvecklas och läsförståelsen stimuleras med ”En läsande klass” .


Här pågår förberedelserna för fullt!
Som många andra pedagoger i Sverige blev vi i våras lyriska över de strategier som beskrivs i läromedlet "En läsande klass" och vi bestämde oss för att arbeta med detta i samtliga klasser. Det föll sig naturligt att formulera vårt problem i forskningscirkeln kring detta nya läromedel. Vi har alla arbetat med lässtrategier i vår undervisning, men inte så strukturerat och tydligt som detta läromedel erbjuder. För att väcka lusten och nyfikenheten hos eleverna bestämde vi oss för att göra en dramatisering av läsfixarna. Inspirerade av Ekarängskolans "Läsfixerap" gjorde vi vår egen variant på rap:

Tack Ekarängskolan, både för inspiration och för att vi får sprida vår version av er låt!

1 kommentar:

  1. Strålande jobbat! Vad härligt att ni bjuder så på er själva. Alltid lika trevliga inlägg Meta!

    SvaraRadera