tisdag 18 september 2012

Ettorna skriver på iPads

Idag har jag varit och besökt klass 1 på Furutorpskolan F-6 när de skrev berättelser. Deras lärare, Petra Rosén, vill att barnens fokus ska vara på innehållet och inte på formen vid dessa tillfällen. När barnen skriver på datorn behöver de inte forma bokstäverna själva. Och bokstäverna de skriver ser ut precis som bokstäverna i böcker och tidningar. Barnen skriver sig till läsning och läslust, det är en av grundtankarna. Petra är inspirerad av Arne Tragetons metod "Att skriva sig till läsning" som hon använder sig av kombinerat med sina egna erfarenheter. Hon låter därför barnen använda olika skriv-appar när det är dags att formulera egna texter. De appar hon tycker fungerar bäst just nu är "Skolstil" och "Ritprata".

Uppgiften var att skriva en berättelse med två personer som samtalar med varandra. Tavlan var full av ord som innehöll bokstaven R. Minst ett av alla ord som fanns på tavlan skulle finnas med i berättelsen. Barnen skrev i appen "Ritprata", som de är vana vid. Barnen skriver två och två, de har en särskild skrivkompis som de arbetar tillsammans med när det är dags att författa. Petra visade ett exempel med ordet "ros", så de flesta skrivparen valde just det ordet till sin första sida.
              ------
elev 1: Det fattas ett a. H-a d-u e-n r-o-s.
(elev 2 lägger till ett a)
e 1: Det fattas mellanrum mellan orden.
e 2: Ska man ha det?
e 1: Ja.
(Elev 2 skriver om meningen med mellanrum mellan orden.)
              ------

Till nästa sida väljer de ordet "racerbil":


 

Dialogen och filmklippet är utdrag av samtalet mellan barnen under själva skrivandet. De visar tydligt hur barnen lär sig tillsammans.







2 kommentarer: