Eftersom det varit ett långt uppehåll och det har kommit ny personal till skolan börjar eftermiddagen med återkoppling av vårterminens klassrumsarbete och repetition av grunderna när det gäller att hantera en iPad. Ann-Mari visar stegvis med hjälp av appleTV. Innan dagens träff har alla förberett sig genom att hämta hem ett antal utvalda appar: Appar till workshop 10 september 2012.
Dagens uppgift är lära sig mer om en av kollegerna utan att denne är i rummet för att sedan göra denna nya kunskap gemensam. Vid övningstillfället löser vi det så att vi sprider ut oss i skolans lokaler och pratar med varandra över Skype. Vi har tankat våra iPads med flera användbara presentationsappar för att snabbt kunna bearbeta och sprida vår nya kunskap.
Eftersom vårt nuvarande nätverk inte har rätt kapacitet, så blev det en del väntetid, kanske till och med irritation, när alla skulle skapa Skypekonto i samma rum. När kontona var klara och alla spred ut sig fungerade det bättre. Vi flyttade fram det sista momentet (att sprida kunskapen) i dagens övning till den 26 september.
Syftet med höstens tre workshoppar är att bli förtrogen med tekniken, men de handlar även om att upptäcka hur vi utvecklar våra förmågor. Göran Svanelid, universitetslektor på Stockholms universitet, har hjälpt oss att hitta de fem klart dominerande förmågorna i Lgr11:
Han menar att det är dessa som lärare ska fokusera på när de planerar sin undervisning, skriver lokala pedagogiska planeringar, gör sina bedömningar, skriver individuella utvecklingsplaner och för utvecklingssamtal. Läs hans artikel "Lägg krutet på The Big 5" på Lärarnas Nyheters hemsida. Vi måste göra denna fokusförskjutning till vår vardag. Hur funkar "The Big 5" med dagens övning?
The Big 5 - vår övning:
- Analysförmåga - Utifrån våra referenser jämförde vi likheter och skillnader och/eller för- och nackdelar både när det gäller val av hjälpmedel och i själva intervjusituationen.
- Kommunikativ förmåga - Vi samtalade och diskuterade för att sedan förbereda en presentation.
- Metakognitiv förmåga - Vi tolkade både själva uppgiften och informationen vi fick om våra kollegor, vi valde mellan olika strategier vid flera tillfällen.
- Förmåga att hantera information - Vi ställde frågor och valde ut vad och hur vi ville berätta vad vi lärt oss.
- Begreppslig förmåga - Flera begrepp åskådliggjordes, till exempel "appelTV" och "att skypa".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar