lördag 1 november 2014

Innehållsrika dagar på Skolforum 2014


Som nominerad till Guldäpplet 2014 fick jag möjlighet att komma upp till Stockholmsmässan på Skolforum. Nu har jag varit hemma några dagar och kunnat smälta lite av de upplevelser jag fick vara med om. Jag gick på en hel del föreläsningar både förbokade och icke förbokade.


Min första föreläsning var med Malin Hugander som jobbar på Sätraskolan F-9. Hennes föreläsning handlade om Läsförståelsestrategier i praktiken. Hon har varit med och skrivit En läsande klass. Hennes föreläsning bekräftar att vi på Furutorp F-6 gör ett jättebra jobb med våra Läsfixare. Malin hade bra tips som jag tar med mig till arbetslaget. 

Klockan 11.20 var det äntligen dags att kora vinnaren av Guldäpplet 2014. Då jag inte var en av de tre finalisterna kunde jag lugnt sitta med under prisutdelningen och  konstatera att presentationen av de tre kunde varit mer inövad. Tekniken funkade inte. Presentatören Peter Beckers slidebilder kom i fel ordning och skandalen var ett faktum när juryns motivering av vinnaren lades upp innan man presenterat vinnaren. När sen Lärarnas Riksförbunds ledare sa fel namn på vinnaren så började man undra vad som höll på att hända. Till slut föll allt på plats och Karin Nygård är stolt vinnare av Guldäpplet 2014. 


Man kände sig nästan hemma på mässan när man kom till Infomentors monter. De fina tapeterna som vi har på skolan prydde monterns väggar. 


Vår nya skolminister gav en liten föreläsning på mässan. Det var nästan ett litet valtal:-). Han låter hälsa att lärarna är den viktigaste yrkesgruppen i Sverige. Han hoppas att han som skolminister ska medverka till att höja lärarnas status. 


Sara Bruun min kära kollega har skrivit en bok om hur hon tänker kring arbetet med flippade klassrum. Boken gick att förhandsköpa på mässan. Många var intresserade och Sara fick vara i montern och svara på intressenternas frågor. Stolt kollega tittade till henne då och då. 


Lite kändisar stötte man ju på. Beppe från Hjärnkontoret och vårt för alltid förknippade Mumintroll Mark Levengood var också på mässan. 


Mer information om min resa kommer i nästa inlägg. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar