lördag 4 oktober 2014

"Det handlar ju om förutsättningar..."

Den 3 oktober hade jag den stora förmånen att få hålla i ett seminarium på konferensen Skolledaren och forskningen som hölls av Skolverket i samarbete med Umeå universitet och Linnéuniversitet. Jag talade om IT-satsningar i svensk skola utifrån min magisteruppsats men också utifrån det utvecklingsarbete jag driver på Furutorpskolan genom Furutorp goes digital.

Då jag gärna ser att man ska vara en levande förebild försökte jag lägga in tips och idéer kopplat till den digitala tekniken i min presentation. Jag använde Keynote för att skapa min presentation, Padlet för att skapa en gemensam diskussionsyta, korta.nu för att göra padletlänkarna kortare och surveymonkey för att skapa en enkel enkät. På bilden kan man se när åhörarna är igång med diskussioner och med att lägga upp på padlet.



Presentationen gick bra och åhörarna var aktiva. Så här ser en del av kommentarerna i enkäten ut:

"Goda exempel på hur man kan jobba med IT i skolan. Intressant!"

Bra att få prova på padlet på föreläsningen!!!

Det fanns även önskemål om att få höra mer om Furutorp goes digital:

Få ännu mer insyn i hur det konkreta arbetet på skolan ser ut både utvecklingsarbetet på skolan och arbetet i klassrummen. Fast det kanske är en heldagsföreläsning...

Vi får väl se vad framtiden bär med sig! Vill du ta del av presentationen finns den under rubriken "Keynote-presentation....".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar