onsdag 3 september 2014

Full rulle på Furutorpskolan...

Då är skolan igång och det är verkligen full rulle på såväl pedagoger som elever. Det är härligt att se det fina engagemang och glädje som genomsyrar Furutorpskolans verksamhet. När det gäller tekniken så ligger mycket av mitt fokus på att eleverna ska komma igång igen efter sommaren och använda iPad som det fantastiska hjälpmedel det är. Inläsningstjänsts app är strålande då läromedel lätt kan nås både på mobil och iPad. Legimus-appen gör livet mycket enklare för alla som behöver och vill låna och lyssna på ljudböcker. Tänk om alla som behöver denna typ av stöd verkligen fått dessa hjälpmedel tidigt och behärskade dem? De yngre eleverna är oerhört lättkörda och intresserade så jag ser inga problem med detta egentligen. Vilken hjälp det skulle vara inför vidare studier på högstadie, gymnasie och längre fram i livet. Hos oss är målet att eleverna ska vara väl förberedda innan de lämnar oss. De ska veta sina styrkor och svagheter för att kunna arbeta och utvecklas på bästa sätt. "Alla ska få bli sitt bästa" är Hässleholm kommuns måtto och jag önska verkligen att det skulle vara så. Här på Furutops är vi en bra bit på väg men det krävs också nytänk, engagemang och resurser. Alla är individer och speciella hos oss. Det är vårt jobb att få dem att växa och utvecklas optimalt oavsett förutsättningar. Skolan ska vare en trygg och rolig plats att vara på. Alla ska vara välkomna och känna sig sedda och omtyckta. Anpassningar måste till och idag ger ITK-verktygen ytterligare en dimension i arbetet.

För mig som specialpedagog är bemötande, lyhördhet och flexibilitet ledord som jag anser borde genomsyra skolan 2014. Min kloka kollega Birgitta har satt upp följande citat i arbetsrummet och det är mycket tänkvärt tycker jag. "Barn gör så gott de kan. När de inte kan bättre måste vi komma på varför, så att vi kan hjälpa dem." (Ross W. Green)

Om jag går tillbaka till tekniken så vill jag lyfta fram en app som heter Notability. När det gäller anteckningar är Notability en personlig favorit. Här kan du skapa och samla anteckningar på ett ställe. Du kan importera foton, skriva, spela in, anteckna i hämtade pdf-filer och dessutom lätt organisera allt i olika mappar. Det är lätt att exportera till dropbox eller ITunes, maila eller öppna i annan app. Notability är septembertipset från specialpedagogen och funkar för såväl elever som vuxna! 

En fantastisk tjänst jag gärna vill lyfta är också Teletal. Här kan man få hjälp av en tredje person vid telefonsamtal och det kan underlätta för många personer i vardagen. Förutom hjälp vid samtalet gällande språk, svåra ord, förtydligande och annat får du också samtalet utskrivet i pappersform. Fantastiskt tycker jag. Tjänsen är gratis och kräver inga diagnoser. Gå in på www.teletal.se och läs mer! 

Hoppas ni alla får en härlig höst och jag ser fram emot ännu ett läsår med mina härliga kollegor och elever på Furutorpskolan! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar