fredag 9 maj 2014

QR-koder och filmsnuttar

Veckan efter påsklovet var jag och Sofia, som vi har skrivit om här på bloggen
tidigare, i England på kursen Digital Extra. En kurs som var mycket givande och 
intressant. I veckan som gått har jag provat lite av det jag lärde mig på mina elever i 
klass 5c. De är roligt nog alltid lika öppna för att testa nya saker.

I början på veckan fick eleverna prova att scanna av en QR-kod i vilken 
instruktionerna för lektionen fanns. Idag fick de göra sina egna QR-koder. Eleverna
hade i läxa att läsa ett kapitel i en bok vi arbetar med utifrån "En läsande klass". 
De skulle också använda sig av "Detektiven" och plocka ut svåra ord ur texten 
samt ta reda på ordens betydelse. Under morgonpasset arbetade de i små grupper 
och skrev in sina svåra ord och deras betydelse i QR-koder som de sedan skrev ut. 
Eleverna arbetade både på datorer och iPads.Övriga elever kunde sedan scanna av
QR-koderna och läsa det respektive grupp skrivit.


Nästa moment, när QR-koderna var klara, var att arbeta med "Reportern" och 
svara på frågor till kapitlet de läst i läxa. Även här arbetade de i små grupper och 
när frågorna var besvarade turades de om att säga frågor och svar samtidigt som det 
filmades. Detta blev sedan korta filmsnuttar som de lämnade in till mig. Förutom att
besvara själva frågorna skulle de också diskutera sig fram till om det var frågor 
på raden, mellan raderna eller bortom raderna. Eleverna tyckte det var roligare
att besvara frågorna genom att filma än att bara skriva ner svaren som vi brukar.


2 kommentarer:

  1. Mycket trevligt. Vi alla måste också omsättas i praktiken vad vi lärt er i Coventry.
    Hälsningar från Kreta
    Maria

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat Helen och klass 5! Jag hoppas vi snart får igång skrivaren igen så alla på skolan kan ta del av ert "detektivarbete".

    SvaraRadera