tisdag 28 januari 2014

Det informella lärandet

BETT-konferensen, del 1:

Vi lyssnade till TÄNK OMs VD Frida Gustafsson och utbildningskonsulterna Peter Ellwe och Lena Gällhagen. De pratade om vad som är drivkraften för lärande. De utgick ifrån Peter Gärdenfors bok "Lusten att förstå". Det var mycket igenkänning eftersom vi i projektet läste den boken i cirkelform förra våren. Om boken berättar mycket om vad vi kan göra för att stimulera elevernas lust att lära fick vi idag massor med tips på hur vi kan göra. 

Det är ju så att idag behöver lärare konkurrera om elevernas fokus och lust att lära på en helt annan arena än tidigare. Det ställer krav på anpassning från skolan och undervisningen. "Förr var elevernas fritid i stort sett lika tråkig som det man gjorde i skolan, det fanns inte så stort utbud av aktiviteter att göra" (Gärdenfors, 2010). Dagens skola måste börja röra sig mer från yttre motivation till inre motivation, dvs mot det som kännetecknar det informella lärandet. 


Det "traditionella" berättandet är en fantastisk metod för att göra undervisningen lustfylld. En berättelse kan på ett målande sätt presentera orsakssammanhang och ge mönster. Med hjälp av den teknik som finns idag kan vi lätt både visualisera och simulera olika begrepp och processer i berättande av olika slag. 


Vi fick även exempel på det digitala berättandet - ett berättande med mottagare. Vi fick bland annat lyssna på en elev som hade gjort ett reportage om Uppland och lagt ut på nätet. I exemplet användes SoundCloud. I SoundCloud kan man även kommentera i textform under ljudfilen, så det finns möjlighet för kamrater och lärare att skriva ner synpunkter. 



Vi borde ta lärdom av speltillverkarnas tankar när vi skapar våra lärmiljöer. 




1 kommentar:

  1. Mycket trevliga inlägg Meta! Inre motivation... Ja det är ju den vi måste hitta. Tycker absolut vi ska testa SoundCloud. Kollat lite på det och verkar ganska lätt att använda.

    SvaraRadera