BETT-konferensen, del 2:
Eftermiddagen höll Troed Troedsson och Joakim Jardenberg i, de talade under rubriken ”Det är viktigare att lämna startlinjen än att närma sig målet.”
Hur tänker de då? Hela skolan vilar ju på måldokument av olika slag. Gäller det lärare och skolutveckling?
De pekar på den kunskapsutveckling vi haft de senaste 15 åren. Tidigare, när kunskap var en bristvara, gällde ”ju mer kunskap desto bättre går det”. Idag ser inte världen ut så, idag kan alla…eller kan ta reda på! Idag finns det mer kunskap utanför skolsystemet än innanför. Vad är då framgångsfaktorerna? Tja, Troed gav exempel på hur klädföretaget H&M resonerar ”Vi vill inte veta hur långt vi kommit nu, vi vill veta hur fort det går.” Det är innovationsförmågan som avgör välstånd idag, inte kunskap.
Om vi ökar takten hinner inte alla med och de som inte hinner med tappar motivationen. Vi bygger ett reservat för dessa grupper. Toed undrar hur kan det vara möjligt att få vara lärare 2014 utan att vara digitaliserad? Han liknar det med att det är som om en 15-åring inte kunde läsa. IKT är ett verktyg som är lika viktigt att behärska som att kunna cykla och läsa.
Vi har länge tänkt att kunskap rör sig inifrån och ut, att vi ska få ur oss information. Idag behöver vi ”intrycka oss” mer än uttrycka oss!
Så det gäller lärare och skolutveckling!: ”Det är viktigare att lämna startlinjen än att närma sig målet.” Hos oss har alla lämnat startlinjen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar