måndag 18 november 2013

Torkel Klingberg

Konferensen öppnades med en intressant och givande föreläsning kring den lärande hjärnan. Torkel Klingberg har mångårig erfarenhet av studier kring hjärnan och dess funktioner. Den senaste större studien genomfördes i Nynäshamn och där tittade man på arbetsminnets betydelse för inlärning och olika faktorer som kan påverka detta.

Det blev många nya tankar och infallsvinklar men jag känner att vi verkligen är på rätt spår med att tidigt identifiera elever som har problem med arbetsminnet. Det var just det som var hans första tips till oss i skolan och det andra var att hitta modeller för att sedan arbeta med dessa för att inte arbetsminnet ska påverka inlärningen och skolprestationen mer än oundvikligt. 

Tips på hans senaste bok ( och Hatties) kommer här och den finns på skolan för dem som vill läsa. Jag tipsade om den innan sommaren men nu kommer det igen. Jag känner att där finns en hel del att diskutera kring och det finns många "små" saker vi kan tänka på i undervisningen som kan göra stor skillnad. Som den "rörelsefanatast" jag är vill jag också slå ett slag för utomhuspedagogik och mer fysisk aktivitet i skolan. Torkel visade på studier där pulshöjande aktiviteter dagligen hade mycket stora effekter på inlärningen och hjärnans utveckling. Utfallet var som allra störst bland de elever som hade måttliga eller stora svårigheter i skolan. Tål att tänkas på när vi ofta kräver stillasittande i skolan. UPP OCH HOPPA!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar