onsdag 27 november 2013

Inlägg 3: Skrivprocessen i åk 4-6

Klass 4c har fotograferat sitt favoritlekredskap ute på skolgården och ska, på sina iPads, presentera och motivera varför de valt detta . Meta har precis introducerat en app som heter Showbie i vilken eleverna kommer att göra sina presentationer. Vi är precis i inledningsfasen av detta och mer info kommer vid nästa tillfälle.


Klass 5c har fortsatt arbetet med bloggen www.stjärnbloggen.se och där lagt in berättelser om resor de gjort, vad vi gjort i skolan och saker de är intresserade av. De har också skrivit fler recensioner om böcker de läst.
På bildlektioner har de skapat olika bilder och sedan skrivit omdömen om sitt eget arbete. 


På svenskan arbetar klassen just nu med ordklasserna substantiv, adjektiv och verb. De lär sig vad varje ordklass står för, bland annat genom att se på filmer och arbeta med olika material. Framöver kommer eleverna att göra egna filmer för att presentera ordklasserna och håller just nu att skriva planeringar för dessa filmer. De kommer även att skriva berättelser där de fokuserar på att använda adjektiv för att ge målande beskrivningar. Texterna ska sedan bearbetas genom att någon kamrat läser och rättar innan eleven själv korrigerar sin text.


I klass 6c spelar flera av eleverna in filmer som vi kommer att lägga upp på vår blogg. Några handlar om filmade ritinstruktioner, några handlar om dataspel och några om hur man kan göra olika frisyrer.
Vi är på gång att lägga upp filmerna och jag själv har roat mig med att använda appen "Videoscribe", som tar lite tid att lära sig.
Denna app kan man använda till att göra instruktioner och lektioner som eleverna kan titta på hemma.
Videoscribe




1 kommentar:

  1. Kul att 4:orna också är igång. Det ska bli spännande att följa ert arbete. När det gäller 5:orna är jag så stolt och imponerad av det arbete och engagemang elever (och ni lärare med Helen i spetsen) lägger ner såväl på bloggen som på undervisningen. Det är viktigt att få in många intelligenser för att främja inlärningen och projektorn öppnar en ny värld. Jag kan bara hålla med eleverna att lyssnar man på verbsången så glömmer man inte vad ett verb är. Ska bli kul att se deras egna filmer när de är klara. Vad gäller 6:orna så har jag redan tagit del vid inspelningarna av instruktionsfilmerna. Det är fantastiskt vad påhittiga de är och hur noga och envisa de är för att det ska bli bra. Jag känner också mig positiv till Angela ger sig på Videoscribe och anammar lite av flipped classroom-tänket. Det kommer att bli super för eleverna att kunna titta innan och få bättre förförståelse men också kunna titta hur många gånger de vill för att fördjupa förståelsen. Ska bli mycket intressant att följa. Härligt jobbat allihop! Sofia

    SvaraRadera