tisdag 19 november 2013

Flippat klassrum med Katarina Lycken Rüter!

En mycket positiv och engagerad Katarina inspirerade oss till att flippa klassrummet för att frigöra mer klassrumstid för att fokusera på läroplanens förmågor. Det har varit mycket positiv respons från eleverna och även föräldrar har känt sig mer delaktiga. Tiden för planering går ungefär på ett ut men kvaliteten blir mycket bättre. Både genomgångar och bedömningar spelas in och jag känner rent spontant att det skulle fungera för oss också, främst på mellanstadiet. Youtube och dess finesser används ofta. Film och screencasting är utmärkta verktyg i den formativa bedömningen av såväl muntliga som skriftliga elevarbeten. Katarina använde ofta socrative (som vi redan testat) för att skapa delaktighet. Läs mer om "Det flippade klassrummet" om du är intresserad för jag tror att vi kunde få mycket bättre kvalitet på lektionerna och hinna med diskussioner och bedömningar med detta arbetssätt! Här är Katarinas förslag på olika typer av genomgångar:




1 kommentar:

  1. Jag går kursen flippa klassrummet och är färdig om någon vecka. Hjälper gärna till om någon vill lära sig metoden. Kolla projektet Ticket nach Hässleholm på www.bruunsklassrum.blogspot.se. Vi kommer flippa klassrummet from nästa termin. Sara B

    SvaraRadera