söndag 22 mars 2015

SPSM - IT i lärandet

I veckan fick jag möjlighet att åka till Malmö och delta i fortbildning kring IT i lärandet. SPSM (SpecialPedagogiskaSkolMyndigheten) anordnade dagen och två av deras rådgivare gjorde sitt bästa för att anpassa utifrån våra önskemål. Det var en trevlig samling av pedagoger och assistenter som alla var intresserade av att lära sig mer men också dela med sig av sina erfarenheter. På förmiddagen arbetade vi med dator (PC och Mac) och på eftermiddagen var det pekplattan som gällde. Jag fick en del tips på bra anpassningar i datorn men framför allt så var det intressant att höra hur andra tänker och arbetar runt om i Skåne!




På spsms hemsida finns mycket intressant att läsa! Går man in på stöd i skolan finns där sedan en rubrik som som heter just IT i lärandet. Under den hittar man sedan operativsystem och där finns bra lathundar att skriva ut eller spara ner som pdf. Dessa behandlar anpassningar för Windows, Mac och iPad och jag tror att där finns många finesser man inte ens vet om!

Använder du länken nedan kommer du direkt till lathunden om IPad. Ta gärna och spara ner den (och de andra) i iBooks så du har dem nära till hands. Det kanske vore bra att tipsa vissa föräldrar också så att de kan anpassa även hemma för eleverna. Jag kommer visa eleverna och göra vissa anpassningar på datorer och iPads inom de närmsta veckorna där jag tycker det behövs. Detta sparas då på elevens inloggning/IPad och är ingenting som påverkar de andra. Jag funderar lite på om vi ska vara bättre att använda guidad åtkomst på de elever vi vet har svårt att hålla sig i den app man anvisar. Det är ju också en diskussion och läroprocess i sig men som ensam pedagog kan det ju underlätta i vissa fall. Jag kommer att ta upp denna diskussionen i de arbetslag där det känns aktuellt! 

Här kommer länken till pdf-filen om anpassningar i iPad:
http://www.spsm.se/PageFiles/7345/Tips%20och%20id%c3%a9er%20f%c3%b6r%20ipad.pdf

SPSM har många bra kurser både i Malmö och på distans som kan vara intressanta att delta i. Det bästa är ju att de oftast är gratis också. Däremot så är det, av naturliga skäl, också högt tryck så var ute i god tid! Som sagt gå gärna in på spsm.se och leta. 

Vi diskuterade en hel del appar också och jag har fått några nya att testa. Jag återkommer om dessa till berörda. Däremot finns det fler och fler hemsidor/bloggar som testar appar så varför inte använda oss av dessa?! Förutom skolappar.nu finns också iktsidan.com, pappasappar.se och IPad i skolan på katharinasipad.blogspot.se. 

Det var nog allt för idag! Nu ska jag ta en stunds helg innan det är måndag igen... Sofia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar