tisdag 13 maj 2014

Var går gränsen mellan klassrum och omvärld? #SETT2014

Skolvardag på Furutorp F-6: Idag var det Victor som var lärare en stund:
Vilken bra idé att ta med bilder från en resa, kompisarna blev verkligen nyfikna! Den här veckan hade lätt kunnat fyllas med Paris utan att ett enda mål gick förlorat!

I år blev jag nog ordentligt "settlaggad", jag försöker att jämföra/tillföra allt jag tagit till mig på SETT i Furutorpskolan F-6:s skolvardag. Efter att ha hört Jacob Möllstam berätta under rubriken "Var går gränsen mellan klassrum och omvärld?" där han beskrev hur elevernas frågeställningar påverkade undervisningen och hur dessa frågeställningar tangerade både skola och fritid började jag tänka på hur vi utnyttjar det situerade lärandet. Det är inget nytt, men vi kan och bör bli bättre på att ta tillvara det i skolvärlden.

Jacob är grundskollärare och IKT-pedagog på Jonsereds skola och bloggar under namnet "Killfröken". Han menar att vi borde lägga energi på eleverna och deras intressen när vi planerar skola och undervisning för att lyckas riktigt bra. Han berättar om sina erfarenheter av en skola som förändras i takt med att den digitaliseras. De sociala lärverktygen har ritat om gränsen mellan klassrum och omvärld, så att lärandet kan ske överallt vilken tidpunkt som helst. Är ni nyfikna på Jacob finns han här: http://jacobmollstam.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar