Samma dag träffade vi också Lady Godiva och hon tog oss på en intressant rundtur i Coventry. Staden visade sig att ha mycket mer historia än vi trodde och många fina byggnader och historier kring dem. Uppgiften under rundvandringen var att välja ut tre olika fakta som vi på något sätt fastnat för. När vi sedan var tillbaka på Herbert Museum skulle vi göra QR-koder av denna fakta för att sedan använda som en "trail med fakta". QR- koderna gjorde vi på datorn men det finns ju också flera appar att använda till detta. Har man inte tillgång till internet är det ett bra sätt att kunna göra koderna (som text) och sedan skriva ut dem för då behövs inte något nät för att läsa dem.
Torsdagen blev en heldag i Birmingham som är Storbritanniens andra största stad och som ligger 20 min från Coventry med tåg. Staden är full av kul arkitektur och vi spenderade hela förmiddagen på det fantastiska biblioteket som öppnade i september 2013. I biblioteket har man arbetat mycket för att föra in den nya tekniken och att biblioteket ska vara en samlingsplats, öppen för alla. Det var fantastisk arkitektur, kul och praktiska lösningar och en härlig miljö att vara i. Uppgiften var att utforska biblioteket och titta på deras sätt att få in ny teknik. De har bord som fungerar som gigantiska iPads där man kan söka fakta, titta på tavlor, kartor och mycket mera. Tänk att ha ett sånt bord i skolan där eleverna kunde arbeta tillsammans och utforska världen. Tekniken går framåt i en enorm hastighet så man vet ju aldrig när det blir en realitet i svenska skolor. Utmaningen idag är inte att få fram tekniken utan att se vilka möjligheter det finns att använda den inom utbildning.
Under eftermiddagen fick vi möjlighet att utforska Birmingham i mindre grupper. Även här använde vi oss av en app. Den hette Dozens & Trails och där kunde man både söka efter enskilda platser och informationen kring denna samt följa färdig rutter vilket vi gjorde. Vi valde att utforska denna spännande stad igenom arkitektur och skulpturer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar