måndag 10 mars 2014

SAMR-modellen och vi


Idag har Furutorpskolan F-6 haft en halvdag med Anna Prissberg. Ämnet för dagen var "iPads och NO". Anna tar avstamp i SAMR-modellen som Reuben Puentedura, amerikansk skolforskare, tagit fram. Det är en modell som kan användas för att mäta mognadsgraden av användningen av IT i skolan:

S står för substitution, på svenska ersättning
Det digitala verktyget är ett substitut för annat verktyg, ex. färdighetsträningsprogram.

A står för augmentation, på svenska effektivisering
Det digitala verktyget gör att inlärningen blir effektivare och möjligheten för lärande ökar, t.ex. stavningsprogram och talsynteser.

M står för modification, på svenska modifiering
Det digitala verktyget gör det möjligt att förändra stora delar av en uppgift som ska genomföras.
Fokus flyttas från tekniken till uppgiften.

R står för redefinition, på svenska omdefiniering
Det digitala verktyget gör det möjligt att skapa nya uppgifter som är otänkbara utan den digitala tekniken. Undervisningen sker på ett nytt sätt, man kan dela med sig och kommunicera med andra kring uppgiften.

Vi har haft med oss denna modell genom projektet och det är intressant att kunna konstatera hur väl den stämmer. Idag letar vi efter apparna med de bästa verktygen för det egna kunskapsbyggandet.

Anna gav massor av tips på appar som kan kopplas till NO-ämnena och deras centrala innehåll, hon hade även med sig en liten lathund som kan vara bra ha när man utforskar en ny app:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar