onsdag 19 mars 2014

Lite teknik kan göra STOR skillnad


-  Vad är det, Meta? undrade Filip. Han har upptäckt krukan som står på skrivbordet.
-  Pärlhyacinter, svarade jag.
-  Pärlhyacinter, hyacint...vad betyder hyacint? undrar Lukas. Tänk att jag aldrig funderat över det tidigare, eller fått frågan. Jag var så inställd på bilduppgiften och blommans delar. Vad betyder hyacint?
-  Vet faktiskt inte, vi får ta reda på det, svarade jag.

En liten del av min tjänst tillbringar jag med eleverna i ettan. Efter många år i yrket har det blivit vår några gånger, och en del saker man gör på våren blir därför delvis en upprepning. Igår bestod vårtecknet av pärlhyacint (är på väg upp i Skåne:) och ämnet var bild. Vi gjorde akvarellmålningar. Jag ville att de skulle få se, känna och lukta. Det är dessutom bra att lära sig hur man hanterar penseln när man målar med mjuka akvarellpenslar. Jag vill såklart att alla ska kunna se bra hela tiden och inte bara ana att det händer något i andra änden av rummet, i ring på golvet ser man ofta allt men många ser vad som visas från fel vinkel.

För tre år sedan var jag i samma situation, fast då var motivet vårkrage. Jag kunde programmet Photostory. För tre år sedan, med den teknik som fanns på den skolan, satte jag mig en eftermiddag utan barnen och målade. För varje moment tog jag en stillbild med digitalkameran. När det var klart fick jag sätta mig vid datorn för att föra över bilderna i programmet. Sedan fick jag redigera och prata in beskrivningar till momenten, packa om filen så att jag kunde skicka den till datorn som fanns i klassrummet. Vi hade projektorer på den skolan redan då, så resten gick lätt. Ni förstår att detta tog tid!

I går kom jag till klassrummet och kopplade iPaden till projektorn, satte på kameran och visade direkt de tekniker jag ville tipsa om. Ni förstår hur snabbt det gick!


Det bästa var att eleverna kunde se allt från "arbetsvinkel" och fråga under tiden, jag kunde lätt göra om moment som de ville se igen. Hade jag tänkt ett steg längre kunde jag spelat in det till de elever som var frånvarande...två flugor ni vet!


Undrar du vad hyacint betyder? Vi fick olika svar beroende på var vi sökte:


Hyacinthus -ordets egentliga betydelse är okänt, kanske kommer det ursprungligen från ordet hyos, svin. 


"Ett stort antal blommor symboliserar också en tydlig uppmaning från givaren till mottagen...Väljer du hyacint betyder det ” Tro på dig själv”,..."


"Hyacint - Vaknande, spirande och gryende kärlek"

Vi stötte även på sidan http://runeberg.org/fesvvaxt/0058.html som gav oss alternativ på namnet pärlhyacint:

"Perlhyacint. Se Drufhyacint och Perl-drufva."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar