torsdag 29 januari 2015

BETT i London, dag 4 - 27 januari 2015

Lördag, strålande sol och vårkänsla. Då åker vi tillbaka till BETT-mässan för att krama ut det sista. Denna gång tog vi och började i motsatt hörna och arbetade oss in mot mitten. Vi fastnade länge hos några trevliga damer med fantastiska barn och ungdomsböcker på "enkel" engelska. Riktiga böcker då alltså! Böckerna var skrivna för engelska dyslektiker och gick sakta fram med tydlig struktur, grammatik- och stavningsträning. Superfina bilder och teman som inte kändes barnsliga utan spännande och intressanta. Jag fick några böcker och hoppas att AV-Media köper in några uppsättningar som skolorna kan låna. Det känns oerhört viktigt att satsa på engelska språket nu i teknikens och internationaliseringens tid. Jag kan konstatera att det här på mässan finns så mycket som skulle vara suveränt att arbeta med om våra elever var lite bättre på engelska och jag hoppas att Sverige kommer att satsa på detta framöver. Några av mina vänner här har både två och tre språk i skolan sedan 5-års ålder och de är flerspråkiga innan de fyller 12. Tål att tänka på när man vet att yngre barn har mycket lättare att lära sig språk än äldre.

Vidare studerade vi mycket 3D-lösningar både skrivare och program på dator/iPad. Virtuella laborationer och möjlighet att dyka in i kroppen, i jorden eller i bikupa är ju bara så häftigt! Något annat jag fastnade för var en kanadensisk hemsida där man lär sig programmering och själv kan bygga en helt fungerande app. Så häftigt och dessutom gratis! Det är något jag absolut ska testa när jag kommer hem. Tänk att kunna göra en app som avslutning på ett ämnesområde istället för ett prov...
Idag såg jag till att inte tacka nej till någon fika eller godis längs vägen och jag kan säga att det inte blev lite av det. Ett gäng pennor, ficklampa, mugg och nyckelband blev det också tillsammans med massa lappar och kataloger. Får se hur många som får plats i min lilla resväska. Här kommer några mer bilder ifrån BETT2015:



Eftermiddagen spenderades sedan i Stratford vid Olympic Park. Detta området rustades upp inför OS i London och nu är parken öppen medan stadion byggs om för att husera West Ham United ifrån säsongen 16/17. En runda i några affärer och sedan ytterligare en god indisk måltid. På. Äg in mot stan passade vi på att åka med linbanan (Emirates Airline) från Royal Docks till Greenwich. Har ni ett Oystercard (typ JoJo) så kostar det drygt 3 pund och är väl värt sina pengar. Härligt väder och fina vyer. En stor Elvisutställning var på besök i O2-arenan och där fanns också en trevlig pizzeria som besöktes tillsammans med Eva och Mikael från AV-Media Skåne. Sedan bar det av in mot staden för en sista kväll med gänget...





Sexorna fortsätter att arbeta papperslöst


Jag har tidigare berättat om att vi testat att arbeta papperslöst i appen
Showbie i åk 6. Detta har vi fortsatt med och nu när alla elever i klassen
har tillgång till vars en iPad är det dessutom betydligt lättare att få det
att fungera på ett riktigt bra sätt. 

Eleverna testade under höstterminen att göra t.ex. läxprov i engelska 
och att svara på frågor i olika ämnen genom att skriva sina svar i ett 
dokument jag lagt in i Showbie. De har vant sig och numera är det 
helt naturligt för eleverna att arbeta på detta sätt.


Under vårterminens första veckor har vi nu vidareutvecklat arbetet med
Showbie. Eleverna har skrivit berättelser i antingen Pages eller Skolstil
på sina iPads. Texterna har de sedan skickat i PDF-format till en mapp
i Showbie. Alla elever har läst och bedömt en kamrats text. Detta gjordes
dock i pappersform denna gång. Eleverna har sedan läst kamratbedömningen
och därefter redigerat sina texter innan de skickat in texten igen till Showbie.




Jag har sedan läst igenom de bearbetade texterna och skrivit kommentarer
till eleverna i form av pratbubblor i Showbie. I kommentarerna har jag gett
eleverna råd inför nästa uppsatsskrivning. Eleverna kan sedan enkelt logga
in på Showbie och läsa mina kommentarer. Dessa finns ju också kvar att läsa
senare om eleverna önskar det. /Helen


BETT i London, Dag 3 - 23 januari 2015

Idag var det sovmorgon och jag hann en promenad innan frukosten kl 8. Så underbart att strosa runt i Hyde Park. En lugn oas mitt i stan. Sedan älskar jag ju stadens vimmel med allt folk också så kombinationen som finns i London är ju svårslagen. Försöker också fortfarande få till en fotbollsmatch nu när jag är på plats men schemat är tight och Arsenal spelar inte förrän på söndag. Chelsea lär ju inte ha en chans så jag kanske hellre ska spara mina slantar eller vad tycker du Thomas;-).


Klockan 9.00 började dagens program och vi samlades i en trivsam konferenslokal på hotellet. Gästföreläsare från Sverige var Joachim Thornström och Frida Gustafsson Wennö, båda från TÄNK OM. Joachim har jag sett och hört en hel del genom åren men lyssnar gärna mer på denna skåning som ständigt roar och förnyar. Dagens tema var "Formativ bedömning och digitala verktyg" och det kändes som ett mycket passande sådant. Joachim och Frida använde sig av en mycket aktiv föreläsningsstil där vi ständigt blev engagerade i olika typer av diskussioner och digitala påhitt. Joachim refererade till forskning och litteratur på ett inspirerande sätt och visade filmsnuttar och citat för att väcka intresse och motivera. Vi diskuterade vikten av att skapa goda relationer, vikten av att ha höga förväntningar och vikten av att ha kontinuerliga återkopplingar. Har ni lust att läsa eller titta på klipp så tipsar jag om Dylan Wiliam, Benjamin Zander och Helena Wallberg. 



Här kommer också en lista med lite av de tips vi fick gällande digitala verktyg på internet eller appar. Jag hinner inte förklara dem alla utan bara rabblar upp dem så kan ni själva kolla lite vidare. Där är flera av dem som vi på Furutorp redan testat men också några nya. Jag fastnade lite extra för blendspace och snapguide men som sagt det är bara att forska vidare...
Videoscribe
Answergarden
Snapguide
Todaysmeet
Padlet
Blendspace
No hands up
Traffic light feedback
Teachers puck
Socrative
mentimeter
Voto
Kahoot
Movenote
Quick Timeplayer
Screencastomatic
Explain Everything
Educreations

Vi tackade TÄNK OM för en mycket givande förmiddag och gav oss ut i tunnelbanetrafiken för att ta oss från väst till öst. Målet var så den stora BETT-mässan i Docklands, närmare bestämt ExCeL arena. Ibland är jag glad att jag är stresstålig och dessutom har bott i London i 3 år för att hitta bästa och snabbaste vägen är en riktigt trevlig utmaning. Att sedan få med sig ett gäng skåningar som är hungriga är ju en helt annan historia. Väl på plats bestämde vi oss för att dela upp oss i mindre grupper och vi tog oss an den enorma mässan på lite olika sätt. Jag och Eva från AV-media Skåne började i vänstra nedre hörnet och betade av rad efter rad. Andra valde att leta efter specifika montrar direkt. 

Mässan var enorm. SETT kändes som en bråkdel men ändå kändes miljön både lugnare och trevligare här. Ljudet var inte lika påfrestande och det underlättar att alla människor är så glada, artiga och vad ska jag säga...engelska. Så många please, sorry och excuse me som man hör här på en timme hör man inte under en livstid hemma i Sverige. Vi tog oss fram och hittade massa intressant på vägen. I Storbritannien börjar man tidigt med programmering i skolan och även e-safety är en naturlig och viktig del i undervisningen. Här känner jag att vi har en hel del att lära. Nyligen fick man dessutom en ny läroplan/kursplan där Computer skills är ett eget ämne med egna mål och krav. Känns helt rätt i tiden tycker jag. Visst finns det med i våra kursplaner också men där är det inte lika klart vad som ska läras ut. Att digitala verktyg ska användas kan tolkas på hur många olika sätt som helst beroende på skolans kunskaper och erfarenheter. Ger detta en likvärdig utbildning? Kan ifrågasättas tycker jag. 

Under denna eftermiddag lyssnade vi också på ett antal seminarier som jag tappert försökt pricka in på BETT-appen. Många av seminarierna filmades och är ni intresserade kan ni gå in på BETTs hemsida och titta där. Vi lyssnade på en finsk föreläsare som berättade om Teaching without Books, några som berättade om kreativa lärmiljöer men dagens höjdpunkt var Sir Ken Robinson med sin "learning to be creative". Han är ju ett superproffs ut i fingerspetsarna som kan sin sak men samtidigt vågar att ifrågasätta och utmana. Är det så att vi i skolan dödar kreativiteten? Att vi mister fler än vi räddar? Har ni inte läst hans bok med samma namn eller har möjlighet att se en föreläsning med honom, live eller på nätet, så tycker jag absolut ni ska göra det. Ibland behöver vi stanna upp och reflektera. Så är det! Här kommer lite bilder från denna intensiva dag som avslutades tillsammans med "Creaza-Josef" och de skåningar som är med i det samarbetet via AV-Media. Det blev många intressanta diskussioner och många skratt med detta glada gäng. Klockan blev närmare midnatt innan vi åter var på hotellet. Jag tycker absolut att vi ska ta tillvara på den fina tjänsten som Creaza innebär för oss i Hässleholms Kommun. Gå gärna in på avmediaskane.se och läs mer! 






fredag 23 januari 2015

BETT i London, Dag 2 - 22 januari 2015

Idag var det dags för skolbesök i och strax utanför London. Solen sken och Sofia blev sjukt åksjuk i bussen men dagen blev mycket lyckad. Båda skolorna hade gjort upp trevliga program med information kring skolorna och rundvandring. Det var mycket intressant att se skolmiljön, elevaktiviteten och höra åsikter från elever och pedagoger. 

Jag sammanfattar dagen med 4 ord. Motivation, elevansvar, höga förväntningar och glädje.
Förhoppningsvis hinner jag berätta mer för er framöver men jag bör med mig den oerhörda glädjen över att lyckas, att ta ansvar för sitt läraren och att som lärare inspirera och driva elevens lärande framåt utifrån individuella förutsättningar. Ipad var ett naturligt verktyg på båda skolorna och det var lika naturligt att använda den som att ta en penna eller en bok. På båda skolorna har man satsat stort de senaste 3-5 åren på utbildning för pedagoger och tekniska lösningar. Resultaten är häpnadsväckande och båda skolorna har höjt sina "scores" på tester samt fått ett helt annat arbetsklimat på köpet.

Här kommer lite bilder från dagen: 

Skola 1, Shacklewell school i Hackney är en Primary School (4-10 år) i ett multikulturellt område med stor andel del socialbidragstagare. Klasserna är på 30 elever med en pedagog och ibland är någon assistent eller lärarstuderande med i klassen. Varje klass har projektor kopplad till en Mac och man har ca 6 iPads/klass. Skolan har förändrat hela sin tankesätt och fokuserar på samarbete, delaktighet och inkludering. Rent spontant påminner det mycket om vårt projekt men de har kommit lite längre. Känns härligt att de ser så goda resultat och det bådar gott inför framtiden på Furutorp!

Skolan använder i stort sett inga läroböcker utan de har några skrivböcker där saker skrivs, klistras in och utvärderas. Alla arbeten publiceras/visas på olika sätt. Hela skolan är tapetserad med fantastiska arbeten som görs tillsammans med andra. Det estetiska arbetet är viktigt och tekniker lärs ut och diskuteras kontinuerligt. 

Nästa steg i skolans satsning är att optimera lokalerna och hitta strukturer för att utnyttja miljön på bästa sätt. Skolan var mycket trångbodd med ca 420 elever. Här kommer några bilder på de nya miljöerna man sammanställt för "förskoleklassen". Tänk vad härligt att ha ett sådant "uterum"! Denna användes året runt och var mycket uppskattad av samtliga.

Så inspirerande!! Här tänker jag att vi har stora möjligheter hos oss också...

Skola 2, Honywood Community Science School 10 mil norr om London är en Secondary School (11-16år). Här går man och avslutar med att ta sin examen (GCSE). Därefter går man vidare och ta A-levels i de ämne man behöver för att gå vidare till universitetet.

Här fick vi gå runt i smågrupper tillsammans med två "förstaårselever". Stackarna fick ta emot 1000 frågor men klarade av det med bravur. Trevliga, positiva, artiga och ärliga. Fantastiskt! 

På skolan var arbetssättet strukturerat via plattform på hemsidan men i strukturen fanns mycket flexibilitet och utrymme för eget ansvar och egna idéer. Motivation och arbetsglädje genomsyrade arbetet. Klasserna var runt 30 elever sommar det vanliga i England. Elever med särskilda behov finns med i klasserna och har samma uppgifter men läraren stöttar extra i såväl planering som genom arbetet och det funkar bra eftersom övriga elever är så självgående. Mycket av respons och feedback sker skriftligt till exempel via Showbie istället för under lektionen. Samtliga elever hade en iPad och på så sätt kunde de kolla upp allt själva närsomhelst. Arbetet i olika ämnen var uppbyggda i form av "tasks" som hade en tidsgräns. Vissa delar "visade" läraren och undervisade om det eleverna behövde för att klara uppgiften och andra delar arbetade eleven helt fritt. Men dagen grejorna ska in så ska de verkligen in! Personligt ansvar som betonades av både elever och pedagoger. I varje task ingick även en "show" där man praktiskt tillverkade något kopplat till ämnet. Detta var ofta modeller eller tavlor men också filmer och annat kul via iPad. Reflektioner gjordes efter varje arbetspass och även kopplingar till de mål som satts upp i början av arbetsområdet. Aktiviteten på skolan var enorm och intrycket i många klassrum var "organiserat kaos". Ljudnivån är högre än vi är vana vid kan jag konstatera men arbetsglädjen och engagemanget går inte att ta miste på! Inspirerande...

En fantastisk dag trots illamåendet. Ikväll ska jag ut och äta indiskt med en gammal kompis som håller på Tottenham. Vi får väl se om vi kan kan hålla sams. Brukar bli hetsiga diskussioner;-). Imorgon väntar föreläsningar och första besöket på BETT. Vi ses! Sofia

torsdag 22 januari 2015

BETT i London, Dag 1 - 21 januari 2015

Då är min första dag i London slut och resan har börjat mycket bra. Vi är ett stort gäng som reser med JanssonData och idag har vi "invaderat" Holiday Inn Kensington Forum. Under dagen har vi haft en hel del tid att bekanta oss med varandra. Medan övriga passade på att ta en eftermiddagslur gav jag mig ut på stan och hann med Sciencemuseet samt en runda till Piccadilly och Chinatown. Efter en långpromenad i Hyde Park spenderade vi kvällen på en fransk restaurang, Bel Canto. Temat var opera och både mat och underhållning var mycket uppskattad. Det var ett utmärkt sätt att lära känna en del av deltagarna och jag hamnade med ett gäng från olika skolor i Helsingborg samt med representanter från AV Media Skåne och Macforum. Nu ska jag ta en kopp te och några HobNobs och fira att jag fick stipendium och kunde åka på denna resa. Det är ju dessutom bonus att det är i världens bästa stad! 

                         

onsdag 21 januari 2015

Hedens blogg

Hej. Vi på Hedens fritids har börjat publicera vår egen blogg. Där ska personal och förhoppningsvis barnen skriva om och visa vad vi gör på fritids.

Hedens blogg

onsdag 7 januari 2015

Cirklarna sluts


Vi närmar oss slutet på arbetet med våra forskningcirklar. Det vi har kvar är att sammanställa och redovisa vårt arbete cirkelvis. Sedan kommer Magrethe Brynolf från Högskolan Kristianstad att ta över och göra en extern utvärdering, medan vi med nyvunna kunskaper kan fortsätta arbeta med Furutorp goes digital som avslutas först i juni.